Zeg hatsjoe vaarwel en werk aan je weerstand

17 november 2017
geschreven door freek.

Als freelancer ben jij het poppetje die het werk doet. Daarom is het in je eigen belang dat je lekker in je vel zit. Zowel je lichamelijk gezondheid als je mentale toestand moeten optimaal zijn en blijven. En dan is daar de Nederlandse waterkou. Hatsjoe! De Nederlandse zomer duurt gemiddeld drie dagen, ondanks dat temperatuurrecord na -record wordt verbroken. En dan is daar de herfst waar slechts een enkele gek zo van geniet, omdat het buiten de godganse dag nat is. Als een vis in het water voelen ze zich, die waterratten. freek. is geen waterrat en voelt zich als een natte krant als hij over straat moet tijdens herfstdagen waarop het buiten natter is dan onder de douche. Maar toch voelt hij zich zo fris als een hoentje, zo gezond dat hij is.

Vaarwel hatsjoe

Hoe dan? Door te sporten en genoeg ontspanning. Tijdens de Nederlandse herfst en winter is het nu eenmaal vaak nat buiten. Nattigheid gecombineerd met een koude wind is niet zo fijn voor de gewrichten en voor je luchtwegen. Je hebt nu een paar keuzes. Je doet niks en bent de hele winter grieperig, of je ontvlucht Nederland en gaat naar een warm land met snel internet, of gaat sporten en zorgt voor een goede weerstand. De snif-snif neus en de ‘hatsjoe’-geluiden zijn niet zo handig als je een conference call hebt met die klant aan de andere kant van de oceaan.

Gezonde sporten

  1. Zwemmen. Het is goed voor veel verschillende spiergroepen en het is ook nog eens goed voor je conditie en mentale gezondheid. Ook de kans op blessures is laag als je zwemt.
  2. Krachttraining. Door te trainen met gewichten creëer je sterke en stevige spieren waarbij je zowel aan je conditie als aan krachtoename werkt.
  3. Tai Chi. De bewegingen moeten heel precies worden uitgevoerd waardoor je je heel bewust wordt van je lichaam.
  4. Wandelen. Wat? Ja wandelen is goed voor je gezondheid, zowel lichamelijk als geestelijk.
  5. Kegel oefeningen. De oefeningen versterken de bekkenbodemspieren, die weer heel belangrijk zijn voor je well-being.

Tips om te relaxen

  1. Doe iets wat waar je het warm van krijgt. Een warm bad is net zo effectief als sporten. Of bezoek geregeld een hete sauna.
  2. Ga naar de kinderboerderij en knuffel een konijn of aai een ezel. Uit onderzoek blijkt dat het aaien van dieren stress-verlagend is.
  3. Doe de afwas of help je opa mee op de volkstuin met onkruid wieden. De herhaling van kleine bewegingen helpen je in een flow te komen. Het is een soort meditatie, maar tegelijkertijd doe je iets nuttigs.
  4. Creëer een plantenjungle in je huis. Een huis vol planten drukt je bloeddruk. Dus op naar de plantenzaak. Die freelance hovenier je kent met die standaard glimlach op zijn gezicht wist dat overigens al een tijdje.
  5. Luister naar muziek. Het is maar net waar jij je ontspanning in vind. De één wordt rustig van 180bpm, de ander wordt er lichtelijk beroerd van. De ander is weer allergisch voor alles waar op een minder spastische manier gedanst kan worden. freek. heeft zo zijn voorkeur.

Voor dit artikel zijn de volgende bronnen gebruikt: Women’sHealth, 20 oktober 2017 – Metro, 13 november 2017