Welk social media kanaal is het meest geschikt?

14 maart 2018
geschreven door freek.

Social media is niet meer uit ons leven weg te denken. WhatsApp, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en Snapchat: erg vermakelijk en ideaal voor het onderhouden van contacten. Maar social media zijn ook heel geschikt voor marketingdoeleinden. Als freelancer zou je misschien het liefst alle kanalen gebruiken, maar dat kost simpelweg veel te veel tijd. En tijd is geld. Daarom helpt freek. je op weg. Op basis van de onderstaande vragen bepaal je snel welk platform het beste in kunt zetten voor jouw business.

Vraag 1: Wie is mijn doelgroep?

Allereerst moet je jezelf afvragen wie tot jouw doelgroep behoort en van welk platform zij het meest gebruik maken. Let hierbij vooral op leeftijd. Er zijn grofweg vier generaties te onderscheiden: digitieners, millennials, generatie X en babyboomers. Wist je bijvoorbeeld dat de oudere garde vooral te vinden is op Facebook, maar de jongste generatie zich met name uitleeft op Snapchat, Instagram en YouTube? Je kunt alles lezen over de wijze waarop generaties zich online bewegen in het onderzoek ‘Whats Happening Online 2017’ van Ruigrok.

Vraag 2: Waarvoor wordt een platform gebruikt?

Denk ook na over de vraag waarvoor een platform met name gebruikt wordt. Zo zijn gebruikers van Pinterest vooral geïnteresseerd in kleding, games, sport en beauty. Bied je een dienst aan op een van deze gebieden? Voeg je dan vandaag nog bij de Pinterestfamilie.

Vraag 3: Hoe onderscheid ik mij op een platform?

Daarnaast is het belangrijk om je te kunnen onderscheiden op een bepaald platform. Wat maakt dat mensen jou volgen, jouw content lezen of video’s bekijken? Een voorbeeld ter verduidelijking. Stel dat het interessant is om te zien hoe het er bij jou achter de schermen aan toe gaat, dan kun je je daarmee onderscheiden van anderen op social media.

Vraag 4: Welk social media kanaal is geschikt voor mijn content?

Een logische vervolgvraag is welk platform voor jouw content het meest geschikt is. Het ene kanaal leent zich beter voor tekst, het andere juist voor visuele content. Om terug te komen op het voorbeeld hierboven: behind-the-scenes opnames zouden het goed doen via Insta Stories of op Snapchat. Maar wil je juist een tutorial of training geven? Maak dan gebruik van YouTube. Of werk je als fotograaf of designer? Laat zien wat je in huis hebt op Pinterest en Instagram. Produceer je daarentegen unieke verhalen? Denk dan eerder aan Facebook of deel jouw werk in een link via Twitter.

Vraag 5: Hoe vaak wil ik iets posten en reageren?

Last but not least: hou rekening met de mate van interactie met je volgers. Hoe vaak wil je posten en reageren? Als je het gesprek aan wilt gaan met potentiële klanten, richt je dan op Facebook. Staat interactie niet voorop, maar wil je wel regelmatig iets van je laten horen, dan is Instagram misschien juist wat voor jou.

Conclusie

Kies op basis van de bovengenoemde vragen het kanaal dat het beste bij jou als freelancer past. Doe veel kennis op over het specifieke platform en je zult zien dat je elke dag beter in het gebruik ervan wordt. Succes!

Voor het artikel is gebruik gemaakt van de bron: ZZP barometer, 24 januari 2018 – Ruigroknetpanel, 2017.