Wat moet ik doen als mijn opdrachtgever failliet is?

29 augustus 2017
geschreven door freek.

Voor elke opdracht doe jij hard je best om het juiste resultaat te leveren. Maar wat als je ineens niets meer hoort en je het slechte nieuws krijgt dat het bedrijf failliet is. Wat moet je dan doen?

Krijg ik mijn geld terug?

Dat is natuurlijk de grote vraag. De kans is groot dat je volledige factuur niet betaald wordt, maar het verlies kun je wel minimaliseren. Een bedrijf gaat failliet wanneer de schulden en leveranciers niet meer betaald kunnen worden. Er moet dan wel meer dan één schuldeiser zijn. De rechtbank kan op drie manieren faillissement uitspreken:

  1. de ondernemer vraagt faillissement aan;
  2. de schuldeisers vragen faillissement aan;
  3. er wordt geen belasting meer afgedragen, dus het Openbaar Ministerie vraagt faillissement aan.

Wat moet ik doen om mijn geld terug te krijgen?

Het proces van faillissement wordt in gang gezet onder leiding van een curator. De curator is door de rechtbank aangewezen. Als freelancer moet jij je direct na het faillissement bij de curator melden met de openstaande facturen. Vraag dan ook direct om een bewijsbrief van faillissement. Met deze brief moet je bij de Belastingdienst aantonen dat jij geen belasting hoeft te betalen over de niet-betaalde facturen.

De preferente schuldeisers, zoals de Belastingdienst, banken, het UWV en pensioenfondsen, zijn eerst aan de beurt. Vervolgens het eventuele personeel en daarna kom jij aan bod. Helaas ben jij de laatste in de rij. Als je opdrachtgever de preferente crediteuren heeft betaald en nog wat geld over heeft, worden de overige crediteuren pro rato betaald. Dit betekent dat iedereen evenredig wordt betaald.

Voorbeeld som

Stel: jij krijgt nog €4.000. Schuldeiser 2 krijgt nog €8.000, schuldeiser 3 nog €6.000 en schuldeiser 4 krijgt nog €2.000. Dat is een totaal van €20.000. Maar wat als je opdrachtgever nog maar €10.000 over heeft? Pro rato krijg jij dan €2.000, schuldeiser 2, 3 en 4 krijgen respectievelijk €4.000, €3.000 en €1.000.

Je kunt ervoor kiezen om – in overeenstemming – een deal te sluiten met je opdrachtgever. Hij betaalt dan een gedeelte van de schuld en de rest wordt kwijtgescholden. Via een verificatievergadering moet dit door elke schuldeiser worden goedgekeurd, onder toeziend oog van de curator.

Voorkomen is beter dan genezen

Hoe zou je dit kunnen voorkomen? Als je opdracht langere tijd duurt, kun je de rekening in delen knippen en elke periode om een betaling vragen. Als je niet betaald wordt, werk je ook niet verder. Mocht je met materialen moeten werken, dan kun je om een voorschot vragen. Je moet immers al kosten maken voor je begint. De laatste tip: de geleverde producten/diensten blijven van jou totdat je betaald bent. Dit is wel makkelijker voor freelancers die goederen leveren, bij diensten kan het lastiger zijn.

Voor het nieuwsbericht is gebruik gemaakt van de bron: zzpservicedesk – 29 augustus 2017.