Te koop: ik – #tipsvanfreek

18 december 2017
geschreven door freek.

Jezelf te koop zetten, in de etalage of op het prikbord met een leuk A6-formaat kaartje met vermelding van je telefoonnummer of website. Dat de lezer je mag bellen als hij op zoek is naar een freelance administratief medewerker. Tja, dan doe je toch iets niet goed in het scoren van nieuwe freelance opdrachten. freek. geeft je dan de tip om het nieuwe boek van Petra Smit-Wattez te lezen.

In de reeks #tipsvanfreek geeft freek. tips over hoe jij je kunt verbeteren als freelancer. In deze editie behandelt hij het boek De KLIK-methode van freelance schrijver Petra Smit-Wattez.

Te koop: ik – maar wat dan?

Werken als freelancer is alleen mogelijk als je genoeg opdrachten binnensleept. Dat doe je door jezelf te koop te zetten, met slimme acquisitie en door 4 slimme vragen te stellen. Onderstaande 4 vragen vormen kort samengevat de KLIK-methode.

De KLIK-methode:

  • K: Koers bepalen: wat wil jij?
  • L: Luisteren: wat wil jouw klant?
  • I: Informeren en prikkelen: wat is er voor nodig om een win-win-relatie tussen jou en jouw klant op te bouwen?
  • K: Kennismaken: hoe leg je het eerste contact?

“Acquireren is geen truc maar een sociaal proces, van mens tot mens. Wederzijds begrip tussen ondernemer en klant vormt de sleutel”, aldus schrijfster Smit-Wattez.

Tijd overhouden voor acquisitie

freek. biedt in zijn dienstverlening een aantal voordelen waardoor je meer tijd overhoudt voor het uitvoeren en vinden van opdrachten. De doorlopende acquisitie is daardoor een peulenschil. Niet alleen de freelance voetbaltrainer maakt er gebruik van, ook de freelance diëtist lust er pap van. Jezelf te koop zetten is niet uitsluitend je kennis en vaardigheden aanbieden. Het is ook een stukje netwerken en een emotionele band aangaan en onderhouden met opdrachtgevers.

Voor dit artikel is de volgende bron gebruikt: ZiPconomy, 18 december 2017