In pyjama achter je pc? Geen goed idee.

7 juni 2017
geschreven door freek.

‘In pyjama achter je pc? Geen goed idee.’ Dat zegt imagodeskundige Zabeth van Veen. Veel zelfstandigen denken dat de kwaliteit van hun werk zichzelf verkoopt. Maar dat is niet zo.

De ‘verpakking’ is belangrijk!

Doe jij het wel eens? Volgens Van Veen is de ‘verpakking’ minstens zo belangrijk. De zelfstandige laat zich inhuren voor zijn of haar expertise. Wat hij of zij aanheeft, is minder belangrijk dan bij een werknemer die elke dag indruk wil maken bij zijn collega’s. Velen denken dat. ‘Als je iets unieks doet, echt iets unieks, dan maakt het inderdaad niet veel uit hoe je erbij loopt. Maar zodra er meer dan één kandidaat is, speelt uiterlijk altijd een grote rol.’

Het kan net het verschil maken tussen een opdracht krijgen en hem mislopen, zegt ze. ‘Het is vaak onderzocht. En juist voor flexwerkers blijkt hun uitstraling echt een aandachtspunt. Bedrijven kijken altijd of iemand met wie ze in zee gaan, hoe kortstondig ook, betrouwbaar is. Dat proberen ze bijvoorbeeld in te schatten aan de hand van een LinkedIn-profiel. Ik raad dan ook altijd aan daar in elk geval een goed verzorgde foto te plaatsen.’

Oordeel aan de hand van uiterlijk en kleding

Voor een succesvolle loopbaan is uiterlijk een sterke indicator. Dat blijkt ook uit een recente BNR-radiouitzending van Werkverkenners. Het menselijk oerbrein vormt in milliseconden een oordeel over iemands competenties aan de hand van zijn of haar uiterlijk en kleding.

Zo werden in een onderzoek van de universiteit van Utrecht HR-managers gevraagd een oordeel te vellen over twee kandidaten. Een van de kandidaten droeg een Lacoste-polo, de ander niet. Nu raad je het vast al. De kandidaat in het Lacoste-shirt kon 9 procent meer loon tegemoet zien. En dat alleen omdat hij een Lacoste-polo droeg.

Straal uit wat bij je past

‘In 50 milliseconden zien we of iemand aantrekkelijk, betrouwbaar en competent is. En die indruk blijft goed hangen bij mensen.’ Dat concludeert hersenonderzoeker Roeland Dietvorst. Volgens Zabeth van Veen geldt dit ook voor zelfstandigen. ‘Je moet uitstralen wat bij je past. Hoe meer we met ons uiterlijk het onderbewuste van een ander de goede kant op sturen, hoe beter. Die ander moet het gevoel hebben: hé, het klopt. Anders krijgen ze in hun limbisch systeem signalen dat er iets vreemds aan de hand is. En dan gaan ze ook minder geloven wat je zegt.’

Laat de onesie of pyjama in de kast

Daarnaast is het ook belangrijk om je representatief te kleden als je thuis werkt. ‘Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het niet alleen gaat om je uitstraling op anderen, maar ook om hoe je over jezelf denkt. Als je er goed uitziet, schijn je ook beter te gaan presteren.’ Van Veen adviseert: ‘Laat die onesie of pyjama maar in de kast. Als je die aanhebt voelt het alsof je niet werkt. Geen goed idee. Het mag best een keer gebeuren, maar maak er geen gewoonte van.’

Je moet laten zien dat je het waard bent, aldus Van Veen. ‘Als mensen kwaliteit zien, geloven ze ook dat het kwaliteit is. Dat zit in de kleinste details: de tas die je meeneemt, de pen die je gebruikt, je bril. Dat maakt allemaal indruk. Bij jezelf, en bij anderen. En zo’n indruk neem je niet meer zomaar weg.’

Voor het nieuwsbericht is gebruik gemaakt van de bron: ZiPconomy, 6 juni 2017.