Maak van cold calling een lead

10 april 2017
geschreven door freek.

Velen onder ons vinden ‘cold calling’ maar eng. Na een paar mislukte belpogingen geven we de moed op. Maar: oefening baart kunst, dus geef nog niet op. Met deze tips wordt telefonische acquisitie een eitje! Kom maar op met die leads.

Be prepared

Wil je cold calling serieus aanpakken? Bereid je eerst goed voor op het telefoongesprek. Zo maar de telefoon pakken en een willekeurige opdrachtgever bellen heeft weinig zin. Doe research naar de potentiele opdrachtgevers. Wat doen zij, waar zijn ze gevestigd en in welke branche gaan zij te werk? Plan vervolgens regelmatig een dagdeel in je agenda voor cold calling en houd je aan dit schema. Succesvolle zakelijke telefoontjes worden niet zomaar even tussendoor gemaakt.

Je gesprekken aan de telefoon zullen steeds vlotter verlopen. Hard work pays off! Zie cold calling als een soort workout: na een goede warming up gaat het sporten ook stukken lekkerder.

De leuke binnenkomer

Wat is jouw openingszin? Deze is namelijk cruciaal. Als telefonische verkoper heb je zo’n twintig seconden om iemand belangstelling te wekken. Verkopen komt aardig overeen met de kunst van het verleiden. Leer jouw openingszin dus uit je hoofd, maar voorkom dat het aan de telefoon ook zo overkomt.

Als het lijkt alsof jij de eerste paar zinnen van jouw ‘pitch’ van een spiekbriefje opleest, haakt je prospect binnen no time af. En met een standaard belscript val je sneller door de mand dan je denkt.  Zorg dus voor een leuke binnenkomer, zodat je de interesse van de opdrachtgever kan wekken én vasthouden. Zorg daarnaast voor een spontane toon, ook al heb je dezelfde vraag ook al aan tien andere contactpersonen gesteld.

Let it go, let it go

Bij het plegen van cold calling is een belscript een handig hulpmiddel, maar vermijd de beginnersfout om hieraan te krampachtig vast te houden. Wees flexibel zodat je minder snel in de knoop komt met wat het belscript aangeeft en wat de opdrachtgever van jou vraagt. Maar overdrijf ook niet, jij als freelancer moet de belofte wel waar kunnen maken. Een beetje flexibiliteit van jouw kant kan een twijfelaar alsnog over de streep trekken.

Merk jij dat de persoon aan de andere kant van de lijn echt niet warmloopt voor het aanbod? Blijf dan niet aandringen en rond het gesprek af. Waarom? Je kan deze klant in de toekomst altijd nog tegenkomen. Blijf dus vriendelijk en beleefd en wens de prospect nog een prettige dag voordat je het gesprek afsluit.

Staand bellen maakt je vrolijk

Staand bellen maakt je alert en vrolijk. Kom dus van je stoel af als je een belangrijk telefoontje moet plegen. Jouw bloed gaat harder stromen en je spreekt er andere – maar zeker ook nuttige – delen van de hersens mee aan. Het maakt je alert en vrolijk. Zorg wel dat je in een ruimte bent waar je rustig kunt bellen zonder gestoord te worden door. Huilende kinderen of geklets op de achtergrond is niet fijn.

Focus op je doel

Onthoud: het eerste doel van cold calling moet juist zijn om meer te weten komen over een opdrachtgever. Ook wanneer je het verzoek krijgt om eerst het een en ander op de mail te zetten, kun je beter nog even doorvragen. Hoe meer jij straks te weten bent gekomen van de prospect, des te relevanter je het aanbod in de offerte kunt maken.

Goed luisteren doet wonderen

Ook al ben jij diegene die de eerste stap zet en contact opneemt: het is in een cold call-gesprek essentieel dat jij je focust op de reactie van de prospect. Hoe meer minuten jij gebruikt om jezelf te promoten, des te minder tijd de ander heeft om iets te vertellen waarmee jij als ondernemer echt iets kunt. Stel daarom vooral open vragen. Hoe beter jij de gesprekspartner aan het woord laat, des te sneller hij of zij zich met jou kan verbinden.

Voor het nieuwsbericht is gebruik gemaakt van de bron: Ikgastarten – 10 april 2017.