Hoe word je vindbaar in Google?

10 augustus 2017
geschreven door freek.

Beginnen met freelancen is altijd spannend. Je netwerk is misschien nog niet zo groot. Je naam waarschijnlijk ook niet. Of je bent al een tijdje een freelancer, maar het wilt maar niet lukken om in de zoekresultaten van Google tevoorschijn te komen. Daar wil je wat aan doen. Want elke dag opnieuw zoeken miljoenen mensen in Google naar producten en diensten. Hoe zorg je ervoor dat je goed gevonden wordt in Google? Ik geef je een aantal tips.

Tip 1. Maak een account aan op Google Mijn Bedrijf

Als freelancer heb jij de mogelijkheid om een zogeheten ‘Google Mijn Bedrijf’ account aan te maken. Je krijgt dan een Google Mijn Bedrijfsvermelding. Dit is geheel gratis en kent veel voordelen. Zo kan je jouw openingstijden (als je daar gebruikt van maakt) en contactgegevens toevoegen. Als mensen jouw bedrijfsnaam Googelen, krijgen ze deze informatie direct te zien. Ook kan je met dit account recensies ontvangen en word je beter zichtbaar in Google Maps.

Tip 2. Maak een website (of laat dit doen)

Je kunt er tegenwoordig echt niet meer om heen. Je hebt een website nodig. Ik geef als advies dat je hier veel tijd en energie in moet steken. Eventueel besteed je er ook wat geld aan. Het is belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk, duidelijk en goed vindbaar wordt. De zomerperiode is een uitstekend moment om een ‘summerproof’ website te maken.

Tip 3. Creëer een gratis website via Google Mijn Bedrijf

Wil je geen geld aan een website besteden? Dan heeft een Google Mijn Bedrijf account nog een voordeel voor je. Als je een account aanmaakt, kan je namelijk zelf een gratis website ontwikkelen. Je hoeft alleen maar in te loggen op Google Mijn Bedrijf en in de linker navigatiebalk op ‘website’ te klikken. Als je jouw Google Mijn Bedrijf account hebt gevuld met openingstijden, adresgegevens en wat foto’s, zal Google hier automatisch mee aan de slag gaan en een zogenaamde ‘one-pager’ maken.

Let er wel op dat als je voor een gratis website kiest, deze over het algemeen een zelf gekozen domeinnaam bevat. Als ik je nog een tip mag geven: er zijn genoeg tools waarbij je in een handomdraai een professionele website maakt, tegen minimale kosten.

Tip 4. Maak gebruik van social media

Bijna elk social media platform biedt de mogelijkheid om een zakelijk account aan te maken naast je privé account. Denk aan Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram of Pinterest. Door het aanmaken van zakelijke accounts kan je een band opbouwen met je doelgroep. Je kan gemakkelijk vragen van (potentiële) klanten beantwoorden en je aanbod verder uitlichten. Houd er wel rekening mee dat je je accounts moet onderhouden. Dit kan veel werk zijn. Denk dus eerst goed na hoeveel accounts je wilt hebben en van welke social media je gebruik wilt maken.

Wist je dat een zakelijk account functies heeft die een normaal privé account niet heeft? Zo kan je een call to action knop plaatsen, waarmee bezoekers van jouw account direct contact met je kunnen opnemen.

Tip 5. Ga aan de slag met zoekmachine optimalisatie

Als je eenmaal een website hebt gemaakt of hebt laten maken, moet je ervoor zorgen dat die tevoorschijn komt in Google. Dat doe je door aan de slag te gaan met SEO (Search Engine Optimization). Dit wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Om beter gevonden te worden in Google verwerk je de belangrijkste zoekwoorden in je paginatitels, URL’s, meta omschrijvingen en natuurlijk in je teksten op je website. Bedenk vooraf dus eerst goed op welke woorden jij gevonden wilt worden in Google. Het is ook erg belangrijk om de mobielvriendelijkheid van je website in de gaten te houden.

Tip 6. Ga bloggen

Zoals ik net heb uitgelegd moeten je zoekwoorden terugkomen in de teksten op je website. Hoe zorg je voor die teksten? Door te gaan bloggen! Met een blog bouw je een band op met je bezoekers. Een blog zorgt er ook voor dat je jouw bezoekers voorziet van antwoorden op hun vragen. En je kan belangrijke onderwerpen uitlichten ter kennisgeving.

Het allerbelangrijkste aan het onderhouden van een blog, is dat je hierdoor beter gevonden wordt. Google werkt namelijk met een zogeheten ‘Freshness rankingsfactor’. Dit betekent dat Google een voorkeur heeft voor actuele content. Wanneer je jouw website om de zoveel tijd voorziet van een update, is dit voor Google een signaal dat je weer iets nieuws op je website hebt.

Ga ervoor!

Met deze tips gaat het jou echt wel lukken om vindbaar te worden in Google. Ook met weinig tot geen geld. Zoals je ziet zijn er genoeg gratis tools die in ieder geval een goede basis neerzetten voor jouw vindbaarheid. Succes!

Voor het nieuwsbericht is gebruik gemaakt van de bron: Freelancer, 10 augustus 2017.