#tipsvanfreek: hoe overleef je Blue Monday of een dagdipje?

15 januari 2018
geschreven door freek.

Elk jaar is er een maandag waarop de meeste mensen op het noordelijk halfrond het liefst in hun bed blijven liggen. In 2018 valt die blauwe maandag op 15 januari, met andere woorden: het is vandaag Blue Monday.

Dat heeft niks te maken met een blauwtje lopen, of met de percussieband Blue Man Group. De feestdagen zijn geweest, de eerste goede voornemens liggen al in de prullenbak en de eerste lentedagen laten nog 2 maanden op zich wachten. Reden genoeg om je wat minder happy te voelen. Nou weet freek. ook wel dat jij je vandaag super voelt en dat er andere dagen zijn dat jij je wat minder gelukkig voelt. Vandaar dat hij je wat tips geeft.

In de reeks #tipsvanfreek geeft freek. tips over hoe jij je kunt verbeteren als freelancer. In deze editie behandelt hij hoe je een dag met een persoonlijk dipje overleeft.

Werken als freelancer is niet iedere dag rozengeur en maneschijn. Er zijn ook dagen dat je een opdrachtgever na de zoveelste correctieronde het liefst een enkeltje Antarctica cadeau wilt geven. Of dat jij je moeder voor de duizendste keer hebt uitgelegd dat je niet op haar katten kunt letten omdat je toch zelf kunt bepalen waar je werkt. Lekker flexibel, toch?

5 #tipsvanfreek tegen een depridag

De 5 tips van freek. als je jezelf een beetje depri voelt.

Tip 1: plan een vakantie naar Verweggistan

Wat is er leuker dan op vakantie gaan? Alle voorpret. Kies een bestemming met snel internet en je kunt ook zo nu en dan nog even wat kleine opdrachten afronden op je vakantiebestemming. Ga je op motorvakantie naar Noorwegen? Of ga je een paar weken relaxen op een strandstoel? Alle opties zorgen er voor dat je iets leuks hebt om naar uit te kijken.

Tip 2: ga sporten, tuinier of maak een wandeling

Als freelance masseur hoef jij je geen zorgen te maken over voldoende lichaamsbeweging. Als je echter een freelance copywriter bent zit je over het algemeen achter een computer. Bewegen zorgt voor een stofje endorfine genaamd. Dat stofje zorgt voor een geluksgevoel. Met andere woorden, ga sporten, tuinieren of maak een wandeling. Bijkomstig voordeel: tijdens je bokstraining sla je jouw frustraties er ook nog even lekker uit.

Tip 3: bescherm je lichaam

Gezond eten is altijd aan te raden, niet alleen als je jezelf depri voelt. Gezonde voeding helpt tegen somberheid en depressie, in ieder geval zo blijkt uit onderzoek. Chocolade eten, spruitjes, tonijn, walnoten en havermout zijn voorbeeld van gezond voedsel. Ze beschermen je lichaam tegen ziektes en tegen depressie. Teveel alcohol is niet goed.

Tip 4: stalk je vrienden

Spreek wat vaker af met je vrienden, het zal je mentale toestand ten goede komen. Maak grapjes met elkaar, over elkaar. En zorg dat je niet te veel alcohol drinkt (zie tip 3).

Tip 5: relax en relativeer

Het principe van 1 depressieve dag per jaar moet geen reden zijn om jezelf depressief te voelen. Als jij op Blue Monday de vrolijkheid zelve bent, ben dan gewoon gelukkig. Laat je niks opleggen door anderen. Relativeer en relax, alleen of met vrienden. Maar zorg goed voor jezelf.

Voor dit artikel is gebruikgemaakt van de volgende bron: VRO, 15 januari 2018