Ken jij je doelgroep? Doe een doelgroeponderzoek!

7 september 2017
geschreven door freek.

Natuurlijk is het belangrijk om als freelancer je doelgroep te kennen. Het is minstens zo belangrijk om je doelgroep goed in kaart te brengen. Ik geef een aantal tips.

Doe een doelgroeponderzoek

Stel je hebt een eigen praktijk en bent gewichtsconsulent(e). Je kent je doelgroep: mensen die te dik of te dun zijn en mensen die gezonde voeding en sporten met elkaar willen combineren. Je denkt je doelgroep zo perfect in kaart te hebben, maar is dat wel zo?

Wie zijn die mensen precies die willen afvallen? Wat zijn hun interesses? Een doelgroeponderzoek en een concrete omschrijving is daarom van belang. Dan weet je echt met wie je te maken hebt, voor wie je het allemaal doet én wat diegenen willen. Hoe je dit moet aanpakken? Ik leg het uit.

Gebruik social media

Heb je Facebook of Twitter? Check dan je volgers. Jouw volgers kunnen een beeld geven van hun interesses en gedachten. Hierdoor kun jij in kaart brengen op welke gebieden jij wilt uitblinken. Aangezien de doelgroep nu al specifieker is dan in het voorbeeld van de gewichtsconsultent(e), is het belangrijk om hen actief op te zoeken. Op het gebied van social media heb je hiervoor ook een aantal handige tools:

  • Followerwonk helpt bij het doorzoeken van bio’s op Twitter. Zo kun je achterhalen welke twitteraars tot jouw doelgroep behoren. En wie hierin mensen met invloed zijn en je dus eventueel kunt inzetten of van kunt leren.
  • Met Social Mention kun je real-time social media doorzoeken. Handig wanneer je wilt weten waar jouw zoekwoorden het meeste voorkomen en op welke social media kanalen.
  • Met behulp van Google Blogsearch kun je blogs lokaliseren die passen bij datgene wat jij doet en bij jouw doelgroep, of die zelfs door jouw doelgroep geschreven worden. Doe hier je inspiratie op.

Analyseer de concurrentie

Maak gebruik van datgene wat de concurrentie al doet of wat ze juist niet doen. Waar ligt de focus van jou concurrenten? Onderzoek op welke niches zij zich richten en hoe zij dit aanpakken. Hoe benaderen zij hun doelgroep en op welke gebieden onderscheiden zij zich? En veel belangrijker: op welk gebied wil jij jezelf dus gaan onderscheiden. Jij wil je natuurlijk wel kunnen onderscheiden van de massa.

Kijk tijdens je concurrentieanalyse naar de strategie, de tactiek en de resultaten van de concurrentie. Onder andere de website en andere uitingen van de concurrentie geven meer duidelijkheid over de strategie en tactiek. Struin hiervoor zelf het internet af. Dit kan onder andere middels een aantal handige tools zoals Open Site Explorer en Majestic SEO. Met deze tools kun je niet alleen de sterke, maar ook de zwakke punten van je concurrent analyseren. Ze geven een goed beeld van de kracht die je concurrenten hebben op het gebied van zoekwoorden en populariteit.

Lees je statistieken

Heb je een eigen website, dan beschik je ook over de statistieken hiervan. Sommige content management systemen beschikken al over statistieken, maar anders kunnen de volgende statistiekentools je wellicht ook verder helpen:

  • Google Analytics: Google Analytics maakt veel inzichtelijk wat betreft je website. Het aantal bezoekers per dag, maand of jaar, vergelijkingsmethoden t.o.v. de andere jaren, het aantal behaalde conversies en doelen en de manier waarop zij je website binnenkomen. Ook op het gebied van doelgroepsegmentatie is er een heleboel mogelijk met Analytics. Denk aan interesses, demografische gegevens of gebruiksgedrag. Heel handig is dat je kunt zien waar jouw doelgroep vandaan komt.
  • Google Webmaster Tools: Dit is een gratis service die aangeboden wordt door Google. Middels deze tool kun je bekijken of en waar jouw website aanwezig is in de zoekresultaten van Google. De tool geeft daarnaast adviezen hoe jouw techniek van de site te verbeteren.
  • Social statistieken: heb je een Facebook pagina? Dan heb je ook statistieken van deze pagina. Deze vind je in het menu op de homepagina en geeft ook inzichten in de doelgroep.

Zoek & fysiek gedrag

Ook met externe statistieken kun je meer te weten komen over je doelgroep. Het is erg handig om het zoekgedrag in kaart te brengen. Sommige zoekwoorden klinken voor jou logisch, maar is dat voor jou doelgroep ook? Waar zoeken zij naar? Dit kan met behulp van de Keyword Planner van Google. Dit geeft perfect weer wat zoekwoorden voor jouw bedrijf zijn. Heb je dit in kaart gebracht? Dan is het van belang om je eigen website te bekijken. Sluit de content die je aanbiedt aan op datgene waarnaar je doelgroep op zoek is?

Naast alles wat online meetbaar is, is het natuurlijk ook belangrijk om het fysieke gedrag van doelgroep te analyseren en in kaart te brengen. Durf te vragen. Vraag je klanten wie zij zijn, waarnaar ze op zoek zijn en wat ze willen. Dit kan door gewoon random met ze in gesprek te gaan of ze uit te nodigen voor een enquête, interview of discussie. Op deze manier kun je jouw online en offline communicatie perfect op elkaar afstemmen.

Maak een persona

Na dit onderzoek weet je wie jou (online) doelgroep is. Om deze nogmaals goed in kaart te brengen, is het handig om persona’s aan te maken. Dit is als het ware een ‘persoon’ die je tekent of omschrijft. In een persona komen de demografische kenmerken, het gedrag en de levensfase waarin jouw doelgroep zich bevindt samen. Zo heb je een concreet beeld van diegene waarvoor je schrijft.

Voor het nieuwsbericht is gebruik gemaakt van de bron: ikwordzzper – 7 september 2017.