Hoe wordt mijn administratie overzichtelijk?

20 juli 2017
geschreven door freek.

Als zzp’er moet je zelf je administratie bijhouden. Een overzichtelijke administratie biedt inzicht in de omzet, kosten en winst. Hoe zorg je ervoor dat je administratie overzichtelijk is en blijft?

1. Creëer regelmaat

Het is belangrijk om regelmatig je administratie bij te houden. Plan iedere maand, week of dag een moment in om de puntjes op de i te zetten. Als je je administratie op gezette tijden bijhoudt, voorkom je chaos.

2. Doe je urenregistratie direct

De Belastingdienst verplicht je om een duidelijke urenregistratie bij te houden, om aan te tonen dat je jaarlijks minimaal 1225 uur aan je onderneming hebt gewerkt. Registreer de uren die je aan een opdracht hebt gewerkt meteen. Op deze manier krijg jij een zo accuraat mogelijk overzicht.

3. Vergeet de btw- en IB-aangifte niet

Een overzichtelijke administratie is ook de basis voor de btw- en IB-aangifte. Je hebt dan immers een goed overzicht van je omzet, kosten en winst. De btw-aangifte dien je per kwartaal te doen. De IB-aangifte doe je in april, over het voorafgaande jaar. Als je je administratie op orde hebt, kan je tijdig de aangiften doen.

4. Kies één centrale plaats

Maak een keuze uit een digitale of papieren administratie. Zo voorkom je ontbrekende stukken. Het is daarnaast handig om al je documenten en bonnetjes die je ontvangt te scannen en te bewaren in een cloud. Ook is het belangrijk om je administratie op één centrale plaats bij te houden.

5. Ga opzoek naar een boekhoudprogramma

Als je veel facturen hebt, is het handig om te werken met een boekhoudprogramma. Er is genoeg online boekhoudsoftware op het internet te vinden.

6. Maak je inkomsten en uitgaven overzichtelijk

Houd een kasboek bij voor alle inkomsten en uitgaven. Prettig voor eigen inzicht en essentieel bij een eventuele controle door de Belastingdienst.

7. Houd verlopen facturen in de gaten

Zorg voor een duidelijke signalering van verlopen facturen, zodat je na kunt gaan of jouw opdrachtgevers wel betalen. Je kan kiezen voor een automatische signalering. Of maak zelf reminders aan op het moment dat je een factuur verstuurt.

8. Begin het jaar met een schone lei

Start ieder jaar met een schone administratie in een nieuwe ordner of een nieuwe digitale map.

9. Behoud het overzicht

Tenslotte: behoud het overzicht. Zorg ervoor dat je goed weet welke omzet je maakt, wat de kosten zijn en hoeveel winst er over blijft. Zorg er ook voor dat duidelijk is hoe lang de facturen gemiddeld open staan en welke inkomende facturen je nog dient te voldoen.

Voor het nieuwsbericht is gebruik gemaakt van de bron: ZZP Barometer, 20 juli 2017.

Met freek. geen last van administratieve rompslomp

De dienstverlening van freek. maakt alles veel eenvoudiger. Hij neemt namelijk jouw administratie over. Jij hoeft alleen maar je gewerkte uren door te geven en freek. regelt de rest. Zo ontvang je op tijd je salaris. Nieuwsgierig geworden naar zijn dienstverlening? Neem contact met freek. op.